måndag 6 maj 2013

fint firande.

 
Fick för mig att anordna en liten fikafylld vårfest med filmtema, och det blev ett himla trevligt kalas!
Tänkte att jag skulle dela med mig av världens bästa sockerkaksrecept - det är så enkelt att man nästan dånar!
 
3 ägg
3 dl socker
1 dl vatten
75 g smält smör (gå lika bra med en neutral matolja)
1 nypa vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg & socker vitt och fluffigt.
Blanda i vatten & smör.
Kasta i vaniljen.
I med mjölet och bakpulvret.
Vispa lite lagom halvsakta.
Smöra en fin form och ha i ströbröd eller något annat lämpligt - här har jag använt koks och sesamfrön.
Häll smeten i formen.
Om man hystar i lite goa bär eller kanske smält choklad & nötter får man en lite roligare kaka!
Grädda i typ 30-45 minuter eller tills kakan är klar.
 
Voilà!
 
Billigt, gott och lagom jobbigt fikabröd att bjuda mormorar och polare på!

 
...och just ja.
Idyllisk söndagsfrukost är icke att förvänta sig dagen efter.
Om man inte gör som jag och äter den i solen på farstubron!
 
Idag har jag hittills haft seminariechatt om 1800-talets  Arts & Crafts-rörelse, diskat undan det sista från helgens bravader, ringt vaktmästaren för att be om lov att anlägga en liten rabatt under köksfönstret och dessutom skaffat ett extrajobb som vikarie inom Smedjebackens skolvärld.
Perfekt ju, måste ju dra in lite extra cash för att ha råd med lite tjusiga rosor!
Nu ska jag plugga lite.
 
Fridens liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar