onsdag 19 september 2012

allomfattande romantik utan fysik.

 
Emellan orden i föreläsningsvideor om estetik och radioprogram om ekologisk bomull så hinner man fundera lite, och man hinner rita en hel del.
Man kan fundera över det där med romantik, exempelvis.
 
Såhär säger Wikipedia:  “Romantic love is a relative term, but generally accepted as a definition that distinguishes moments and situations within interpersonal relationships to an individual as contributing to a significant relationship connection.”
 
Alltså, mer eller mindre, fina grejer du gör för någon du bryr dig om. Personliga, omtänksamma, verkliga och osjälviska handlingar, eller bara ett litet vänligt ord när det är som minst väntat.
 
Åt helvete med alla teddybjörnar, röda rosor och chokladaskar formade som hjärtan!
 
Fast vänta… Jag blev ju jätteglad när jag fick en liten, helt onödig och opraktisk nalle, hållandes ett hjärta, av en fin väninna på Alla Hjärtans Dag förra året. Och jag tycker väääldigt mycket om blommor. Alla sorter, alla årstider, alla tillfällen och alla färger – oavsett om jag plockar blommor, får blommor eller ger bort blommor. För att inte tala om choklad, det är ju liksom obligatoriskt i den dagliga kosthållningen. Visste ni att chokladbrist är den vanligaste orsaken till obeslutsamhet? Eller… vänta… Hm, det där sista kanske inte stämmer. Med ovanstående svammel vill jag mest säga att jag inte delar uppfattningen att romantik är något endast förbehållet kärleksrelationer av det amorösa slaget, utan är rätt och slätt en känsla av omtanke som förmedlas mellan personer som tycker om varandra.
 
Hur som helst.
 
Nu tycker jag att jag format en förklarande bakgrund och bra inledning till min lilla lista över några lösryckta händelser och företeelser jag upplever som romantiska.
 
Fyllde nyss år, så Lillebror köpte den allra dyraste och finaste cykelpumpen åt mig.
Fick en piratflagga av en grabb för några år sedan, no special occasion, hade bara nämnt att jag skulle vilja ha en. Den hänger fortfarande i min hall.
Sjuk? Ja, har man tur kan man tydligen få hemleverans av våffeljärn, kock och middagssällskap.
Mormorn tvättade mitt täcke häromdagen, och lämnade hit det igår alldeles fluffigt och väldoftande.
Har en väninna som brukar vara fenomenalt bra på att skriva födelsedagskortshälsningar man blir nästintill tårögd av.
 
Ja, det var det jag kom på sådär på rak arm, skulle kunna räkna upp många, många fler – men jag måste fixa lite käk innan kvällens dansträning!
 
Fridens liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar