onsdag 12 september 2012

livet är en dans på basilika.

Nämen, här sitter jag och studerar! Och det är helt fantastiskt! Idag var tillexempel en riktigt bra dag. Låter inte det här som något man skulle kunna syssla med resten av livet?
 
 
Sov tills jag vaknade. Ingen väckarklocka. Medan frukosten intogs läste jag några sidor i ”The Art of Dress” om renässansmodet i England. Jisses, vilken soppa med kungar hit och kjolar dit!
 
Tog cykeln ner på stan för att hämta ytterligare två böcker på biblioteket, den ena om hur begreppet ”hem” föddes, den andra även den om klädernas historia. Planterade mig sedan i en av bibliotekets fåtöljer och lusläste senaste Lantliv. Alldeles gratis.
 
När jag kom hem sken solen fortfarande, så mina kuddar sydda av gamla kaffesäckar fick göra mig och mina knäckemackor sällskap på bänken under köksfönstret. Härligt med höstvindar i håret och fågelkvitter i öronen när man pluggar tycker jag!
 
 
När hungern och kylan (nåja, inte så illa som det låter) tvingade mig in i köket värmde jag lite av min supergoda grönsakssoppa och fortsatte läsa om gamla kläder och bostadsplaneringar – och inte minst att noggrant studera de färgrika bilderna i böckerna.
 
 
Diska lite. Vika lite tvätt. Sen iväg för att hjälpa en vän att flytta sitt pick och pack till en ny adress. Tycker du det låter trist? Då vet du inte hur vackra tallrikar jag har att diska, eller hur fint det blev i garderoben när alla kläder samsas prydligt och artigt, inte heller vet du hur trevligt det kan vara att bära möbler med rätt sällskap!
 
Hem igen. Så skönt att komma hem när det är lagom rörigt, alldeles tyst och väldigt hemtrevligt. Behövde inte slå igång datorn på hela dagen, inte förrän strax före åtta, då jag hade en liten seminariechatt med de andra kursarna på ”Dräkt- & interiörhistoria”-kursen.
Har sen dess skrivit och skickat in första inlämningsuppgiften till min andra kurs, ”Design för det goda livet”.
 
 
 Så här sitter jag och studerar.
Eller som man också kan säga det: här sitter jag och läser om saker jag tycker om och som verkligen är intressanta, med levande ljus, lyssnar på Sex Pistols och är allmänt nöjd med livet.
Har dessutom utomsocknes utflykter att se fram emot inom den närmaste framtiden.
 
Life’s goood, dude! Ciao!

1 kommentar:

  1. Låter ju som en helt tänkbar dag i mina öron;):)puss på dig härligt fria Emma Ofelia

    SvaraRadera