onsdag 22 februari 2012

Tusenkonstnärerna i mitt hjärta.

Medans jag tvättade, hackade grönsaker till dagens laxsoppa och dansade runt till Stevie Wonder och Sam Cooke, så var det en liten röd tråd som uppenbarade sig i mitt huvud. Det finns tre svenska, mycket kända, män som jag alltid varit väldigt förtjust i.
Timbuktu. Mr Diakité - skånes hetaste snubbe, alla kategorier. 
Grym radiopratare, obeskrivligt begåvad musiker och ambassadör för svenska FN.
He's got both soul and heart.
Ernst Kirchsteiger. Hur kan man inte älska Ernst?!
Karln kan ju allt. Laga mat, snickra, sy, arrangera blommor, gräva upp träd och plantera positiva tankar.
Och så Dregen. Ballaste rockern i Svea Rike.
Fantastisk musiker och konstnär med skön attityd (och jäkligt bra smak när det gäller inredning!)

Tycker du att dessa mina absoluta favoritherrar liknar varandra?
Om inte, så betänk detta: dom är alla mycket kreativa människor som är förbannat duktiga på det dom gör. Av vad jag har sett så verkar dom vara smarta, schyssta killar som är bra på att snacka, självsäkra utan att vara dryga och aldrig sena att bjuda på ett leende. Konstnärssjälar försedda med förmågan att både bli folkkära och få folk förbannade.
Att stå för den man är och våga köra sitt race är någonting jag tycker är otroligt attraktivt. Och att dessutom inte göra någon stor grej av det, att inte hela tiden behöva hävda att "jag är minsann mig själv, jag går min egen väg, jag bryr mig inte om vad andra tycker" är om möjligt ännu mer imponerande.
Ödmjuka, med någon sorts kreativa skills och alla egendomliga egenskaper i behåll.
That's how I like my men.


1 kommentar:

  1. Oj vad jag håller med dig där Emma. Att inte behöva bevisa och bli bekräftad hela tiden av andra är de människor som är trygga i sig själva. Att gå sin egen väg utan andras godkännande och heller inte att vara den som anser sig göra och vara den/det rätta.
    Sen kan det ju diskuteras vad beträffar dessa män till en viss del. Alla vill ju exploatera sig för en publik på ett eller annat sätt, men gör det utan att hävda sig.

    Kram till dig du vackra människa

    SvaraRadera